Een project waarin leerlingen de wereld beeldend verkennen aan de hand van speelgoed.
Speelgoed komt van alle plaatsen over de hele wereld. Waar komt jouw favoriete speelgoed vandaan en wat heeft dat te maken met jou? Iedere leerling brengt zijn eigen favoriete speelgoed mee als uitgangspunt voor een schilderij. Er wordt een speelgoed-kaart gemaakt. De kinderen schrijven een verhaal over het speelgoed. In 3 lessen ontdekken de leerlingen wat je met verf en kleur kunt oproepen.- Duur: 3 lessen van 2 uur
- Materialen: verf, verschillende kwasten, schilderdoekjes
Doel:
- Leerlingen kennis laten maken met de basisvaardigheden van het schilderen.
- Leerlingen het plezier in schilderen laten ontdekken.
- Kleuren mengen
- Leerlingen laten zien hoe eigen ervaringen het begin kunnen zijn van een nieuw uit te voeren idee of beeld.
Doelgroep:
- PO: groep 4 t/m 7
Te gebruiken bij:
Cultuureducatie:
- ontwikkeling creativiteit
- reflectie eigen handelen
- emotionele en verstandelijke ontwikkeling
- ontwikkelen van zelfvertrouwen
- zorg voor en waardering voor de leefomgeving
- oriƫntatie op jezelf
Kunstzinnige oriëntatie: (kerndoelen 54, 55 en 56)
- kennismaken met cultureel erfgoed waarmee mensen in de loop der tijd vorm en
betekenis hebben gegeven aan hun bestaan.
- Leerlingen leren op hun eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
- kennismaken met hedendaagse kunstzinnige en culturele diversiteit.
- leerlingen leren zichzelf te uiten met beeldende middelen. Onder meer vorm, kleur,
textuur, ruimte, compositie.
- leerlingen leren beeldende middelen te gebruiken om gevoelens en ervaringen mee
uit te drukken en om ermee te communiceren.