De verhalenberg
Film, verf en theater.
Kinderen schilderen hun ervaringen rondom op dozen. Per groepje wordt met een
aantal beschilderde dozen een nieuw verhaal verteld. Soms is de verf zelf onderwerp
door de mooie mengkleur of het patroon dat erin te ontdekken is, soms is de verf de
verteller van een verhaal dat zich in de doos bevindt. Decorstukken en
deuropeningen worden gemaakt en waar nodig wordt geïmproviseerd.
De dozen vormen de bouwstenen voor een aantal scènes. Met behulp van een videocamera en beamer kunnen we via een filmprojectie ook anderen laten zien welk verhaal zich in de dozen afspeelt.
De klas krijgt een animatiefilmpje, een montage van de opnames, op DVD.
- Primair onderwijs groep 5 t/m 8
- Aantal leerlingen in overleg
- Duur: 3 x 2,5 uur
- Materialen: verf, kwasten, dozen, stiften, lijm, tape, stanleymes, touw
Doel:
- leerlingen kennis laten maken met de samenwerkende kracht van beeldende middelen als film, verf, theater en taal.
- leerlingen laten ontdekken hoeveel spannend en leuk werk er vooraf gaat aan een filmpje van 3 of 4 minuten.
- leerlingen maken kennis met hoe meerdere ideeën tot een verhaal te smeden zijn.
Het filmpje kon alleen ontstaan dankzij een goede samenwerking.
Doelgroep:
- PO groep 4 t/m 8
- VO onderbouw
Te gebruiken bij:
Film, verf en theater.
Een samenwerkingsproject met Vincent Alders, theatermaker.
Kinderen schilderen hun ervaringen rondom op dozen. Per groepje wordt met een
aantal beschilderde dozen een nieuw verhaal verteld. Soms is de verf zelf onderwerp
door de mooie mengkleur of het patroon dat erin te ontdekken is, soms is de verf de
verteller van een verhaal dat zich in de doos bevindt. Decorstukken en
deuropeningen worden gemaakt en waar nodig wordt geïmproviseerd.De dozen vormen de bouwstenen voor een aantal scènes. Met behulp van een videocamera en beamer kunnen we via een filmprojectie ook anderen laten zien welk verhaal zich in de dozen afspeelt.
De klas krijgt een animatiefilmpje, een montage van de opnames, op DVD.
- Primair onderwijs groep 5 t/m 8
- Aantal leerlingen in overleg
- Duur: 3 x 2,5 uur
- Materialen: verf, kwasten, dozen, stiften, lijm, tape, stanleymes, touw
Doel:
- leerlingen kennis laten maken met de samenwerkende kracht van beeldende middelen als film, verf, theater en taal.
- leerlingen laten ontdekken hoeveel spannend en leuk werk er vooraf gaat aan een filmpje van 3 of 4 minuten.
- leerlingen maken kennis met hoe meerdere ideeën tot een verhaal te smeden zijn.
Het filmpje kon alleen ontstaan dankzij een goede samenwerking.
Doelgroep:
- PO groep 4 t/m 8
- VO onderbouw
Te gebruiken bij:
Cultuureducatie:
- ontwikkeling creativiteit
- reflectie eigen handelen
- emotionele en verstandelijke ontwikkeling
- ontwikkelen van zelfvertrouwen
Kunstzinnige oriëntatie: (kerndoelen 54, 55 en 56)
- dramatische vorming
- leerlingen leren zichzelf te uiten met beeldende middelen. Onder meer vorm,
ruimte, verhalen schrijven, drama en dialogen.
- leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken om er
gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om ermee te communiceren.