De vaandragers
Een beeldend project over cultureel erfgoed.
De windwijzer werd al gebruikt rond het jaar 0. Hij had verschillende vormen. Tijdens
de Middeleeuwen kwam het windvaantje op vanwege de ruimte voor een
familiewapen. Het werd een symbool van macht en gebruikt als onderdeel van de
heraldiek. In dit beeldend project laten leerlingen met de windwijzer en hun
verbeelding zien waar ze zelf voor staan.
Kunst op locatie
Tijdens een bezoek aan de borg Ewsum in de provincie Groningen stellen de kinderen zichzelf als heer en meester(es) van de borg voor. Ze maken een ontwerp voor op een windvaan, waarbij hun verlangens en interesses zichtbaar worden. De leerlingen maken kennis met symbolen en leren sjabloneren. Ze spelen met windrichtingen, windkracht en evenwicht. Uiteindelijk zetten ze zelf een windwijzer met windvaan in elkaar.
- Benodigdheden: stof, verf, papier, fixeer, hout, ijzerwaren
- Duur: 2 x 1,5 uur en 2 x 2 uur (= inclusief bezoek aan cultureel erfgoed + afsluiting met plaatsing van de windwijzers)
Doel:
- Het gericht leren onderzoeken en ervaren van cultureel erfgoed uit de middeleeuwen met behulp van alle zintuigen.
- Leerlingen maken kennis met de leef- en woongebruiken uit die tijd en vertalen dat naar het hier en nu.
- Ze leren met de sjabloneertechniek een eigen ontwerp afdrukken.
- Ze ontwikkelen technisch inzicht hoe een windwijzer werkt. Aan het eind van het project zetten ze die zelf in elkaar.
Doelgroep:
- Primair onderwijs groep 4 t/m 8
Te gebruiken bij:
Een beeldend project over cultureel erfgoed.
Kinderen maken een windwijzer en ontwerpen een windvaan.
De windwijzer werd al gebruikt rond het jaar 0. Hij had verschillende vormen. Tijdens
de Middeleeuwen kwam het windvaantje op vanwege de ruimte voor een
familiewapen. Het werd een symbool van macht en gebruikt als onderdeel van de
heraldiek. In dit beeldend project laten leerlingen met de windwijzer en hun
verbeelding zien waar ze zelf voor staan.Kunst op locatie
Tijdens een bezoek aan de borg Ewsum in de provincie Groningen stellen de kinderen zichzelf als heer en meester(es) van de borg voor. Ze maken een ontwerp voor op een windvaan, waarbij hun verlangens en interesses zichtbaar worden. De leerlingen maken kennis met symbolen en leren sjabloneren. Ze spelen met windrichtingen, windkracht en evenwicht. Uiteindelijk zetten ze zelf een windwijzer met windvaan in elkaar.
- Benodigdheden: stof, verf, papier, fixeer, hout, ijzerwaren
- Duur: 2 x 1,5 uur en 2 x 2 uur (= inclusief bezoek aan cultureel erfgoed + afsluiting met plaatsing van de windwijzers)
Doel:
- Het gericht leren onderzoeken en ervaren van cultureel erfgoed uit de middeleeuwen met behulp van alle zintuigen.
- Leerlingen maken kennis met de leef- en woongebruiken uit die tijd en vertalen dat naar het hier en nu.
- Ze leren met de sjabloneertechniek een eigen ontwerp afdrukken.
- Ze ontwikkelen technisch inzicht hoe een windwijzer werkt. Aan het eind van het project zetten ze die zelf in elkaar.
Doelgroep:
- Primair onderwijs groep 4 t/m 8
Te gebruiken bij:
Cultuureducatie:
- ontwikkeling creativiteit
- reflectie eigen handelen
Oriëntatie op jezelf en de wereld (kerndoel 52)
Kunstzinnige orientatie: (kerndoelen 54, 55 en 56)
- leerlingen leren zichzelf te uiten met beeldende middelen. Onder meer vorm, ruimte, compositie en perspectief.
- leerlingen leren beeldende middelen te gebruiken om gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om ermee te communiceren.
- emotionele en verstandelijke ontwikkeling
- ontwikkelen van zelfvertrouwen.