cultureel erfgoed project
cultureel erfgoed het stokpaardje
onderwijs projecten cultureel erfgoed
stokpaard maken op school
Je eigen stokpaardje!

Maak je favoriete speelmaatje in een beeldend project naar aanleiding van cultureel erfgoed.

Huuuu, daar ga je!
Een antiek stuk speelgoed vormt de inspiratiebron voor kinderen om hun eigen stokpaardje tot leven te wekken. Ze leren hun idee├źn te verbeelden en concreet vorm te geven. Terwijl ze verven, tekenen, knippen en plakken ontstaat hun favoriete speelkameraadje, waar ze tot slot op wegdraven.

- Duur: 2 x 2 uur
- Locatie: klaslokaal
- Benodigdheden: hout, lijm, verf, karton, nietjes, kostenloze materiaal

Doel:
- Het ontdekken van cultureel erfgoed (speelgoed) uit de middeleeuwen.
- Leerlingen maken kennis met de leef- en woongebruiken uit vroegere tijd en vertalen dat naar het hier en nu.
- Leerlingen laten ervaren hoe cultureel erfgoed het nu kan inspireren.

Doelgroep:
- Primair onderwijs groep 1 t/m 8

Te gebruiken bij:

Cultuureducatie:
- ontwikkeling creativiteit
- reflectie eigen handelen
- emotionele en verstandelijke ontwikkeling
- ontwikkelen van zelfvertrouwen

Kunstzinnige oriëntatie: (kerndoelen 54, 55 en 56)
- knutselen, handvaardigheid, handwerken.
- leerlingen leren zichzelf te uiten met beeldende middelen. Onder meer vorm, ruimte, compositie en perspectief.
- leerlingen leren beeldende middelen te gebruiken om gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om ermee te communiceren.
- kinderen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Oriëntatie op jezelf en de wereld (kerndoel 52)
Geschiedenis en cultureel erfgoed